GI-pasta

gi-pasta
gi-pasta
gi-pasta
gi-pasta
gi-pasta

GI-pasta är pasta med färre och långsammare kolhydrater


GI-metoden uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla, för att hålla sin blodsockernivå så stabil som möjligt.

Introduktionen av GI-metoden innebar att man nu teoretiskt slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. 


LÅNGSAMMA KOLHYDRATER

Att äta enligt GI innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Det är dock inte bara balansen av fett, protein och kolhydrater som är det viktiga när det gäller att vara framgångsrik med GI-metoden, utan givetvis påverkar även mängden mat man tillför kroppen. Även om kolhydraterna är långsamma, kan det bli för mycket för kroppen att spjälka, så mängderna mat, är även relevanta.

VITT MJÖL OCH SOCKER

Enkelt uttryckt kan man säga att när man ska äta enligt GI ska man undvika vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 
Vitt mjöl finns i mycket av vår ”vanliga” mat såsom bröd, pannkakor pajer med mera. Ersätt gärna med grövre mjöl, fibrer, fröer och nötter.

Ris ersätts med fördel av det svarta riset eller av ett råris som har lite skal kvar. En del tror att det smakar torrt eller är smaklöst, men inget kan vara mer felaktigt. Koka ditt råris i vatten smaksatt med olja, vitlöksklyfta och egna kryddor eller buljong, så får du smaka ett ris utöver det vanliga.  
Den traditionella vita pasta finns också goda och nyttigare alternativ till. Välj istället det som vi kallar för GI-pasta.

GI-PASTA

GI-pasta har långsammare kolhydrater och ett lägre GI-värde, än den vanliga pastan, vilket är bra för både kropp och själ. Vi har sammanställt olika GI-pasta alternativ till den vanliga pastan.

GI-PASTA - MIRAKELNUDLAR

Mirakelnudlar (kallas även för Fitness- eller Shirataki-nudlar) är ett gott och bra alternativ eftersom nudlarna påminner om vanlig pasta, samtidigt som GI-värdet är extremt mycket lägre och även antalet kalorier, som är nära noll. Mirakelnudlarna består enbart av fibrer, innehåller inget laktos eller gluten utan tillverkas av vattenlösliga fibrer.

Jag tycker att konsistensen är något annorlunda. Själv gillar jag mirakelnudlar till lite mer thai-inspirerad mat, medan jag har svårt att äta detta som ersättare till traditionell pasta om jag vill ha en "Köttfärsås och spaghettimiddag", till exempel. Om jag ska äta köttfärssås - väljer jag hellre Fullkornspasta som tillbehör.


GI-PASTA - FULLKORNSPASTA

Fullkornspasta har längre koktid, innehåller mer fibrer och har ett lägre GI-värde. Tidigare var fullkornspasta grövre och torrare i smaken, men utvecklingen har gått framåt - även här. Dagens fullkornspasta smakar godare och är bättre i såväl konsistens som utseende -  än tidigare. 

GI-PASTA - STRIMLAD SQUASH

Det är många som har hört av sig till oss och vill påpeka hur gott och bra det är med strimlad squash som alternativ till traditionell pasta. Jag tar därför med detta här. Inte för att jag själv kan se någon annan likhet än just den visuella, om man nu lyckas strimla squashen riktigt fint. Missförstå mig inte - jag tycker att strimlad saltad squash , som snabbt kokats upp i en kastrull med vatten och vitlök, är jättegott. Som just strimlad squash, inte som en ersättare till pasta.

SAMMANFATTNING

Kanske är det så att om man ska äta mat med ett lågt GI, så kanske man inte ska försöka ersätta alla livsmedel som har ett högre GI, med ett snarlikt livsmedel med ett lägre GI, på bekostnad av smaken?
Just när det kommer till pasta har jag svårt att hitta en bra GI-pasta, utan jag förespråkar nog i såfall ett bra råris, en god sallad eller något annat gott som tillbehör istället för pasta. Vad tycker du? Hör gärna av dig!